SI KACAK & SI CANTIK

April 08, 2011

WANG RINGGIT MALAYSIA..... KENAPA TAK PERNAH CUKUP...!!!!

Assalamualaikum & hai semua.


Ok, apa yang nak aku sampaikan adalah pengalaman aku. Mungkin korang pun pernah rasa apa yang aku rasa nie. Kecuali korang anak orang kaya so memang tak sempat kot nak rasa semua nie.


Masa belajar dulu terutama semesta 1 elaun aku memang tak banyak. Sebab PTPTN bagi sikit jer. Dorang settle kan dulu yuran pengajian. Baki baru bagi student. Kadang-kadang dapat RM100 jer. Kau bayangkan, memang makan megi jela. So terpaksalah bapak topup apa yang patut. Time itu duit simpanan sendiri pun terpaksa pakai. Kalau tak mana nak cukup.


Tapi semesta 3 tak silap elaun dah naik sikit. So, after tolak yuran pernah jugak aku merasa dapat elaun RM1k. Tapi biasalah manusia. Ok, tak. Maybe aku jer. Dapat duit terus beli handphone. Dah tue tak reti nak beli yang murah. Nafsu...nafsu...


Tapi sekarang bila dah kerja & pegang duit sendiri rasa menyesal pun ada membazirkan duit mak ayah. Ikutkan cukup jer duit kalau tak beli benda yang mengarut. Ini tak, pantang keluar mesti nak membazir. Beli benda yang entah pape. Pastu tak pakai. Makanan nak makan yang mahal jer. Gerai tepi jalan langsung tak pandang.


First gaji aku adalah dalam RM700. iye, memang sikit. Ikutkan tak berbaloi aku belajar sampai diploma tapi gaji takat itu jer. Tapi sebab fikir nak cari pengalaman aku try jugak kerja 2. Tolak KWSP, SOCSO bagai tinggallah dalam RM 5++. Dah tue tolak pulak hutang PTPTN, duit minyak, makan segala benda. Memang tak simpan time tue. Bagi mak apa entah lagi. Memang tak. Tapi first gaji aku bagi mak aku. Biar berkat kata orang.Tapi itu jela. Lepas itu hampeh.  Tak cukup konon. Mintak dorang lagi ada la...(kantoi)


Tapi sekarang alhamdulillah dah stabil kata orang. Gaji pun dah banyak (banyak ke?) so dah pandai nak simpan. Dah boleh asingkan duit untuk roadtax, kereta, hutang ptptn, simpanan kahwin and semua lah. Alhamdulillah masih boleh pergi holiday dengan duit sendiri. Memang sesak kadang-kadang, tapi sesak pun aku nampak ke mana duit tue pergi. Shopping pun sekarang aku dah kurangkan. And mekap pun aku dah malas nak pakai. Tambah FH tak suka aku mekap. Makan pun kurang + nak diet konon. haha..;p


Takpe, bak kata orang susah dulu, senang kemudian ye tak. Lagi pun kena biasakan diri jimat & sayang duit.  Jangan membazir. Aku pernah terpikir gak dah kawin kang nak ajar anak aku jimat. Nak beli apa-apa barang kumpul duit sendiri. Okay tak? Okay la kan. Biar dorang tau hargai susah senang nak cari duit. Tambah akan dtg sure lagi banyak nak pakai duit kan.


Oh, ya. Aku nak nasihatkan kat korang kalau dah habis belajar jangan pilih-pilih kerja. Memang gaji sikit, tapi tak kan selamanya gaji sikitkan. Macam aku baru setahun lebih aku kerja gaji dah naik banyak sangat. Psiko jer semua tue. Dorang nak tengok kita sanggup tak sanggup nak susah dulu. Yang penting dah dapat kerja buat sungguh-sungguh. Bos bukan buta, dorang nampak hasil kerja korang. Mesti akan naik gaji punya. Buat kerja pun kena ikhlas tau.



note : Bila kita susah kita akan lebih hargai keadaan sekeliling...=)

No comments: